sobota 16. června 2018

Selektivně čestní: Zkouška dospělosti


Zkouška dospělosti Cristiana Mungiu je dalším z hutných konverzačních rumunských dramat uvrhávajících své hrdiny do spirály eticky problematických rozhodnutí a činů. Postupně v něm houstne síť vzájemně si něco dlužících či od někoho si něco žádajících postav, až máme pocit, že je skrz naskrz zkorumpované a protekcionářství otevřené celé Rumunsko. Mungiu na svou vlast kriticky nahlíží jako na zemi, v níž jsou pravidla ovlivňující lidské kariéry i životy na číkoli objednávku volně pozměnitelná stejně jednoduše, jako když scenárista piluje scénář fikčního filmu, aby mu kauzálně lépe šlapal. Ať už jde o maminky shánějící místo ve školce pro své dítě nebo o pacienty čekající v pořadníku na životně důležitou transplantaci orgánu, všichni jako by byli vtaženi do nezastavitelné celonárodní hry na Černého Petra, v níž prohrají ti, kteří nekorumpují, jimž není nikdo zavázán nebo nakloněn, anebo mají smysl pro čest.

Hlavní protagonista Romeo žil v Anglii, než se roku 1991 vrátil do Rumunska s ideály, že po pádu socialismu se v něm bude žít lépe. Po pětadvaceti letech už jen opakuje, že Rumunsko je prohnilý stát, kde nelze žít poctivě. Nikdo mu nevyvrátí představu, že „Anglie je civilizovanější země“, a chce za každou cenu budoucnost své právě maturující dcery Elizy odklonit tam. S morálně zásadovou manželkou si už nerozumí a nakonec se s ní rozejde, což demonstruje jeho odklon od původních ideálů, které s ní sdílel. Jeho snaha „ochránit“ dceru od života v Rumunsku tím, že si protekčně pojistí ideální výsledky její maturity, vyústí v nutnost jí do tohoto podvodu zapojit. Celou dobu hovoří o morální čistotě a jak si ji nelze v Rumunsku udržet, a přitom na ni sám rezignuje a svými činy podporuje status quo. Je to muž paradoxů, který opouští původní priority (rodinu, čest) pro hodnoty opačné (milenku, korupci) - dceru mu přepadnou, protože ji kvůli milence nedovezl až před školu a z poctivce se stává podvodníkem patrně vlivem stejné socializační mechaniky, jaká přiměje potenciálního pachatele Elizina přepadení na policejní stanici začít hystericky opakovat dokola větu z místa činu, kterou jej předtím nutili odříkávat policisté. Když nás okolí permanentně vyzývá opakovat jistý vzorec chování, není těžké jej převzít jako normu. Mungiu jako by naznačoval, že Rumuni si kvůli vše prostupující hegemonii korupce zvykli na to být podvodníky a označovat to za praktickou nutnost.

Romeo se setká na kopci s policejním důstojníkem, který vzpomíná na klukovská léta: „Když jsme byli malí, tak tyhle stromy byly ještě nízký, že přes ně šlo vidět na druhou stranu. Teď brání výhledu.“ Metaforicky tak pojmenuje vztah dospělých k dětem v tomto filmu. Dospělí se snaží dětem rýsovat budoucnost, jsou zaslepeni svou jedinou vizí toho, jakou životní cestu musí jejich dítě nastoupit a jako ony stromy brání svým postojem ve výhledu na mnohem širší pole jiných možností. Mládí se ve Zkoušce dospělosti naopak zdá být čestným, se silným smyslem pro spravedlnost. Mungiu nám ve finále prozradí řešení dvou hádanek svého filmu (kdo vysklívá Romeovi okna a zdali Romeova dcera využije při maturitě možnost podvádět), aby vzbudil zdání, že mládí je spojené s morální pevností mnohem více než dospělost - Eliza při zkouškách spoléhá jen na své schopnosti a na skla útočí malý chlapec, který nedokáže reagovat na „nesprávné chování“ jinak než kamenem. Jsou ale děti skutečně bez viny, jak se nám jeví? Chlapec s kamenem určitě ne - útočí na hříšníky způsobem, který je stejně zavrženíhodný. Romeova dcera je mlhavější případ, kde se můžeme jen dohadovat. Nezdá se být po přepadení psychicky otřesena, navíc je do celého případu podezřele zapleten i její přítel. Je možné, že celý ten poprask u kontejnerů, kam náhodou nedohlédne žádná kamera a kolem kterých prochází občané bez pozastavení, byl fingovaný s úmyslem sabotovat maturitu, zvrátit Romeovy snahy poslat dceru do zahraničí a tím ji rozdělit od přítele a života, který si snila sama za sebe. V této verzi by se děti příliš nelišily od svých rodičů - stejně jako oni by sahaly k podvodům především ze zoufalství nad statem quo.

Je závěrečná euforie Elizina ročníku z úspěšně složené maturity, podkreslená rumunským popem, skutečně happyendem? Z Mungiovy rétoriky nevyznívá vstup mladé generace do dospělosti jako naděje na změnu, ale spíše jako proces ztráty nevinnosti a osvojování si podvodnických schopností, jichž bude potřeba v praktickém životě.
_________________________________________________________________________________________

BACALAUREAT (Zkouška dospělosti)

Režie a scénář: Cristian Mungiu

Kamera: Tudor Vladimir Panduru

Hrají: Adrian Titieni, Maria-Victoria Dragus, Rares Andrici, Lia Bugnar, Vlad Ivanov ad.

128 minut, Rumunsko, Francie, Belgie, 2016

Žádné komentáře: